utorok 22. mája 2018

Hirpi European Tour (15.5. 2018, Banská Bystrica)


Na tento koncert som sa dostal úplnou náhodou. Organizátor z Thunder Art Booking, ktorý to organizoval v spolupráci s Cult Of Parthenope, mi napísal, či večer neprídem a ja som ani nevedel o čo ide, tak ma oboznámil s tým, že hrá Mor a Selvans a či neprídem aspoň na pivo, pokecať. Nakoľko som Bystričan a v ten večer som nemal nič lepšie na práci, tak si hovorím, „prečo nie?“, takéto malé koncerty uprostred týždňa rád podporím, aj tak tam takmer nikto nechodí a mne osobne vyhovujú viac, keďže sa môžem porozprávať so známymi, ktorých inde ako na koncertoch nestretávam a – hoci to voči kapelám nie je celkom korektné – radšej počúvam vystúpenia od baru, kde jednak môžem sedieť a jednak hudbu počujem lepšie, keď mi nemlátia kombá z dvoch metrov do hlavy tak, že mi piští v ušiach ešte týždeň.

Čo sa týka samotných kapiel, tak o More som vedel asi toľko, že taká kapela existuje a že už na pár koncertoch vystupovala, ale nikdy som od nich nepočul ani tón a Selvans som registroval taktiež len veľmi matne. Počul som párkrát ich album Lupercalia a bolo to celkom fajn, ale nič, čo by ma posadilo do invalidného vozíka, takže v kontexte kapiel som na tento koncert išiel s dávkou skepticizmu.

Mor:

Hneď ako som sa ujal svojho stanovišťa pri bare som týchto kapelníkov z Nitry uvidel sedieť o stoličku vedľa. Kapela, ako sa na blackmetalistov patrí značne otrávená, do seba kopala borovičky s pivom a popravde, keby mi to organizátor nepovedal, ani by som nebol vedel, že sú to práve oni, ktorí majú ako prví vystúpiť. Ich nálade sa však popravde nečudujem, nakoľko prišlo skutočne málo ľudí, ale niet divu, keďže bol utorok. Zakrátko vyšli na pódium a keďže nazvučení už boli, rovno začali hrať. S ováciami sa nejak nepárali, medzi piesňami sa frontman uskromnil na púhy názov nasledujúcej piesne, alebo na „...ďalšia pičovina“. A to bola celkom zábava doplňujúca ich „nezábavnú“ hudbu. Ale aby ste ma nechápali zle, už po prvých tónoch prvej piesne som zbystrel. Mor sa označuje za atmosférický black, no ja by som to charakterizoval skôr ako DSBM. Nie je veľmi na čo poukázať, je to jednoduchá hudba, kde spev nie je až tak dominantný, zahrali aj viac inštrumentálnych piesní, ale má to čosi do seba. Oceňujem, že konečne slovenská blacková banda, ktorá sa líši od všetkých tých pomaľovaných satansynov mlátiacich do bubnov a znásilňujúcich gitary, v rozhovoroch sa tváriac, že to má nejakú uberhlbokú ideu. Vystúpili v úplne obyčajnom oblečení, žiadna show, proste si odohrali svoje a zišli dolu. Niekedy je menej viac a musím povedať, že mňa to oslovilo a ozaj sa mi to páčilo, aj keď to bolo jednoduché a nevedel by som vyzdvihnúť nejakú konkrétnu stránku ich vystúpenia.

Selvans:

Taliansky Selvans bol ale zase pravý opak. Taktiež sa s ničím nepárali, rovno vyšli na pódium a začali hrať. Oni si už dali ale záležať aj na show a kostýmoch, maskách a vokalista robil aj patričné teátro, čo na mňa zas pôsobilo pozitívne, keďže nedbali na malé publikum a zahrali to tak, akoby mali plný klub a zároveň ich show nebola otravná, či trápna. Je to zaujímavá hudba, podobá sa to na Nokturnal Mortum s tým, že je to podstatne prezdobenejšie klávesami a kadejakými rôznymi nástrojmi, ktoré neviem pomenovať. Neviem, či hrali iba piesne z Lupercalie, ale ak áno, tak potom platí, že znejú lepšie naživo, ako na CD, lebo v klube sa mi to ozaj páčilo snáď po všetkých stránkach, zatiaľ čo na CD, ako som už spomínal, ma to nejak zásadne neoslovilo. Rozhodne to však stojí za pozornosť a určite by som si to pozrel znova a meno si u mňa vylepšili.

Aby som to zhodnotil nejak plošne, tak tento koncert hodnotím ako fajn zážitok a som rád, že som mal možnosť objaviť menej známu vec zo Slovenska, ktorá podľa mňa ešte môže zamiešať karty. Sám o sebe Mor nie je niečím originálny, ale na Slovensku určite je a preto im budem venovať svoj uhrančivý pohľad. Pozrel som si s nimi aj akýsi rozhovor a musím povedať, že chalani pôsobia veľmi prirodzene a hoci sa berú vážne, tak je to premiešané so zdravou dávkou recesie a sú mi aj ako kapela sympatickí, nie ako podaktorí experti. Čo sa Selvans týka, oni mi prišli ako už ostrieľaní harcovníci, ale bolo tiež fajn ich vidieť naživo. Sú to kapela, ktorej živé vystúpenia stoja za to a ako dôvod toho, že je to ešte stále málo známa vec, vidím len to, že vznikli iba v roku 2014, pretože ide o skutočne kvalitnú hudbu a kvalitnú show. Myslím si, že Selvans sa vystrelí vyššie.

Napísal: B. 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára